Stress en ontspanning

Stress en ontspanning

Stress, wie kent het niet? Te veel druk op je werk, financiële zorgen, zorgen om de kinderen, nog van alles te doen en voor je het weet, sta je volledig onder spanning. Je ervaart een constante druk in je hoofd en lichaam. Als je niet uitkijkt, krijg je ook nog last van hartklachten. Zelfs de gewone dingen lukken niet meer, je raakt oververmoeid en krijgt het etiket ‘burn-out’ of ‘overspannen’ opgeplakt.

Stress veroorzaakt direct en indirect allerlei klachten. Dit heeft te maken met de productie van adrenaline en noradrenaline. Deze neurotransmitters komen vrij bij stress. Op lange termijn is dit schadelijk voor je lichaam, dan praten we over chronische stress. Je immuunsysteem wordt minder actief wat indirect leidt tot lichamelijke, emotionele en mentale klachten. 

Oplossen van stress

De eerste stap in het oplossen van stress is om je bewust te worden van de oorzaken van stress en de stresssymptomen die je ervaart. Het is belangrijk te onderzoeken welke patronen je doet die voor stress zorgen, denk daarbij aan de gedachten dat jij de ballen moet hoog houden, dat je geen nee kan zeggen, of dat je sterk de drijf hebt te moeten presteren. Vaak heeft dat te maken met onderliggende gevoelens van niet goed genoeg zijn. Hypnotherapie en energetische therapie kunnen je helpen om deze gevoelens en patronen te veranderen zodat je meer kunt ontspannen. 

Meditatie en zelfhypnose zorgen voor ontspanning

Regelmatig mediteren zorgt voor ontspanning en heeft tal van positieve effecten. Zelfs al met 5 minuten per dag is er al winst. Er is onderzoek gedaan naar het effect van mediteren en er werden duidelijk veranderingen gezien in de hersenen al na 6 weken. Het maakt kalmer, geconcentreerder, evenwichtiger en empathischer, zelfverzekerder, meer geduld en acceptatie, meer observerend in emoties en gedachten, meer gevoel van liefde en compassie. Fantastisch toch en het is zo simpel om te doen. Je hoeft tijdens de meditatie niets anders te doen dan je aandacht te richten op je ademhaling en steeds weer terug brengen naar je ademhaling. Je hoeft niets te doen met de gedachten. Het is een vaardigheid waar je steeds beter in wordt. Het is een reis waarin je steeds makkelijker ontdekt hoe het bij je zit, wat er onder je gedachten, patronen, trauma’s, verwachtingen en angsten zit. Zonder daarover te oordelen.

Hoe mediteer je? 

Je kan overal mediteren. Zelfs als je aan het wandelen bent, de aardappelen aan het schillen bent, wanneer je op de wc zit. Ik vind het fijn om een vast moment in te bouwen op de dag. Ik mediteer s’morgens en ‘avonds. Je gaat rustig ergens zitten, doe je ogen dicht of focus je op een kaarsvlam. Alles wat je dan hoeft te doen is aanwezig te zijn en je te focussen op je ademhaling. Accepteer je gedachten die voorbij komen en laat ze gaan, het is niet de bedoeling je gedachten te blokkeren. Alleen observeren wat er is en breng je aandacht terug op je ademhaling. Leg niet te veel druk en wees niet te streng voor jezelf als je hoofd het veel overneemt. Geef jezelf de tijd en ruimte. je zult gaan merken dat je op den duur je rustiger begint te voelen. Je zult meer overzicht krijgen over jezelf en je leven. Je komt dichter bij je ware kern. Er zijn ook hele fijne apps met geleide meditaties. Een prima optie om te ervaren hoe fijn het is om even alleen te zijn met jezelf. 

Zelfhypnose

Met zelfhypnose kan je deze ontspanning ook bereiken. Je kunt met hypnose gedachten en patronen veranderen. Je brengt jezelf in hypnose door middel van visualisatie; door je bijvoorbeeld een dalende lift voor te stellen, zak je steeds dieper in hypnose daar waar je contact maakt met je onderbewuste. Hier ben je ontvankelijk voor suggesties. Je kunt jezelf positieve suggesties geven. Bijvoorbeeld de super mantra: Ik ben sterk, ik ben krachtig, ik ben in balans, ik ben gelukkig, ik ben liefdevol, ik ben gezond, ik ben volmaakt, ik ben. Hoe vaker je dit doet hoe meer je brein dit gaat opnemen en gaat voelen. Je maakt nieuwe verbindingen in je brein. Zie het als een spier die je telkens traint. Wil je kennismaken met zelfhypnose en je brein voeden met de super mantra vraag de gratis zelfhypnose aan. Dan stuur ik hem je op. 

Wil jij je leren ontspannen en ontdekken waar jouw stress vandaan komt, neem gerust contact met mij op.