Alle angsten en fobieën zijn op te lossen!

Alle angsten en fobieën zijn op te lossen!

Angst is de natuurlijke reactie van ons lichaam op stress. Een gevoel van angst of vrees voor wat er komen gaat. De eerste schooldag, een sollicitatiegesprek of een toespraak kan ervoor zorgen dat je je angstig en nerveus voelt.

Ons brein heeft deze taak meegekregen om ons te beschermen tegen gevaar of risico’s. Het wordt pas vervelend wanneer angst je belemmert in je dagelijks leven. Faalangst kan bijvoorbeeld heel verlammend werken.

Sommige van deze fobieën of angsten zijn ‘aangeleerd’ in de opvoeding of zelfs via DNA overgedragen.

Angst kan door iedereen anders worden ervaren. Gevoelens kunnen variëren van onrust in je maag tot een kloppend hart. Je kunt het gevoel hebben dat je de controle kwijt bent, alsof je de verbinding tussen je mind en je lichaam even kwijt bent.

Andere manieren waarop je angst kunt ervaren zijn nachtmerries, paniekaanvallen en pijnlijke gedachten of herinneringen die je niet onder controle hebt. Je kunt een algemeen gevoel van angst en bezorgdheid hebben, of je kunt bang zijn voor een specifieke plaats of gebeurtenis. Angsten voor situaties, dieren, objecten maar ook sociale angsten.

Omdat het ontstaan van jouw angst of fobie meestal op onbewust niveau gebeurt, kan het eenvoudig opgelost worden met hypnose. Tijdens de hypnose wordt er contact gemaakt met het onbewuste. Je zal inzicht krijgen waar de angst is ontstaan of waar de angst mee te maken heeft. Je zult daar een verandering door kunnen maken en er op een andere manier naar gaan kijken. De emotionele lading kan er dan afgehaald worden. De angst zal compleet verdwijnen.

Angst of een fobie is op te lossen

Angst voor spinnen (ofwel arachnofobie) is eenvoudig op te lossen met hypnose. Van nature zijn mensen niet bang voor spinnen, dit is op een of andere manier aangeleerd. Zo geldt dat voor de meeste fobieën. Mensen kunnen voor werkelijk alles een fobie ontwikkelen. Bijvoorbeeld voor lange woorden (sesquipedalofobie) voor groente (langanofobie) zelfs voor het nummer 666 (hexakosioihexekontahexafobie). En de wetenschap heeft voor elke fobie een prachtig ingewikkeld woord bedacht, zodat wij het in een hokje kunnen stoppen. Ik haal je graag uit dat hokje, want het is helemaal niet nodig om met je angst rond te blijven lopen.

Waar komt de fobie vandaan?

Een fobie is eigenlijk een niet-reële angst, die weinig of geen gevaar vormt. Mensen zijn gefixeerd op dat ene ding of die ene situatie. De vraag is, waar komt die angst vandaan? Wat is de ervaring geweest met dat voorwerp of die situatie? Er is een negatief gevoel gekoppeld aan dat voorwerp of die situatie. Wanneer een kleine angst is ontstaan, wordt dit door je brein opgeslagen als gevaar. Ter bescherming reageert je brein hier sterk op, waardoor de angst ook uit kan spreiden naar andere situaties.

Het verschil tussen angst en fobie, is dat een angst veel dieper kan zitten. Dit geldt vooral voor sociale angsten zoals faalangst of onzekerheid. Die worden vaak veroorzaakt door onverwerkte, weggedrukte emoties. Deze zijn opgeslagen in je onderbewuste.

Faalangst

Faalangst komt vaak voort uit negatieve ervaringen uit de jeugd. Bijvoorbeeld bij jouw opvoeding of op school. Bij faalangst ben je vaak vooral bang om fouten te maken. Daardoor ga je situaties vermijden, waardoor je doelen minder vaak zult halen. Zo blijf je hangen in je oude patroon en kom je niet verder met wat jij eigenlijk wil doen. Faalangstige mensen hebben vaak een negatief zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. Ook kunnen ze last hebben van lichamelijke reacties, zoals rood worden, zweten, prikkelbaarheid en vermoeidheid.

Er zijn verschillende soorten faalangst:

  • Cognitieve faalangst heeft te maken met kennis. Zowel met het opnemen als met het toepassen ervan. Denk daarbij aan stress en fysieke klachten voorafgaand aan het maken van een examen.
  • Sociale faalangst heeft te maken met het contact met andere mensen. Feestjes worden een opgave en presentaties geven is vreselijk.
  • Motorische/lichamelijke faalangst heeft te maken met angst om je lichaam te gebruiken. Zo kan het voelen alsof je lijf helemaal verlamt als je autorijexamen moet doen.

Vervolgens kan de faalangst actief of passief zijn. Als je last hebt van passieve faalangst, vermijd je de angstige situaties. Bij een actieve faalangst bijt je je er juist volledig in vast, uit angst om niet perfect werk te leveren.

Hoe kom je van angst af?

Er zijn een aantal dingen die je zelf kan doen om van je faalangst af te komen:

  1. Geef toe en accepteer dat je faalangst hebt;
  2. Vraag je af wat het ergste is dat je kan gebeuren als je ‘faalt’;
  3. Onthoud dat je fouten moet maken als je iets wil leren;
  4. Doe dingen waar je goed in bent om je zelfvertrouwen te boosten en nog belangrijker wees lief voor jezelf!

Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan… Daarom wil ik jou helpen! Om jouw onderliggende problemen op te sporen en aan te pakken. Je wordt sterker en krijg meer zelfvertrouwen. Wacht niet langer en pak jouw angst aan! (doorlink)